неділя, 20 вересня 2015 р.


 НА допомогу 
молодому  вчителю


Відчуваючи в серці бентежну тривогу
 І принадну заграву ясної мети,

 Вийшов ти, молодий, на широку дорогу
 Щоб по ній вихованців сміливо вести.
 Десь, можливо, зустрінеш круті перекати
 І вітрів громовите шалене виття,
 Але будеш, як Данко, вперед крокувати,
 Освячувать дітям шляхи в майбуття.







Як тільки не називають молодого вчителя сучасності в народі: «герой нашого часу»; «народник», для якого школа – це другий дім; «звичайний невдаха», який не зміг влаштуватися краще; «випадковий перехожий», який до школи потрапив не за своїм бажанням; «ідейний невдаха»
Ні! Молодий учитель – це талановита, неординарна, багатогранна особистість, яка може повести за собою дітей, зацікавити їх навчанням.
Переступаючи поріг школи, молодий спеціаліст сподівається реалізуватись у ній як фахівець і ще глибоко не осмислює ті великі та відповідальні завдання, які покладені на вчителя, усю ту складність професії педагога. Адже батьки, держава довіряють йому найцінніший скарб світу – дитину, людину, свою надію, своє майбутнє.
І головним завданням будь-якого молодого вчителя має стати забезпечення високої якості освіти та виховання, творчого розвитку кожної особистості. А це вимагатиме постійної творчості, невтомної роботи думки, величезної душевної щедрості та, найголовніше, любові до дітей.
То чи зможе достойно впоратись молодий педагог із такими великими та відповідальними завданнями, адже він ще далеко не майстер. Звичайно, багато що залежить від самого молодого спеціаліста. Але не все. Не лише хороша професійна підготовка й особисті якості визначають результат учительської праці. Як стверджував А. Макаренко, «справжнім учителем-вихователем можна стати після роботи в хорошому педагогічному колективі через кілька років». Таку ж думку мав і В. Сухомлинський: «Молодий спеціаліст стає хорошим учителем, перш за все, дякуючи обстановці творчої праці педагогічного колективу й учнівського». 
Отже, входження молодих вчителів у складний світ шкільного життя, їх успішна професійна діяльність значною мірою залежить від того, в який колектив попаде вчитель, як його зустрінуть, які умови праці й побуту їм створять, якою турботою їх оточать, яку надаватимуть методичну допомогу, як стимулюватимуть до вияву ініціативи, творчості.
Тому в роботі будь-якого школи дуже важливою є розробка оптимальної ефективної системи роботи з молодими вчителями, яка б мала творчий характер, сприяла професійному становленню початківців і закріпленню їх у навчальних закладах.

 

П а м ’ я т к а   м о л о д о м у   у ч и т е л ю

*                               Вивчай можливості кожного майбутнього вихованця.
*                Пам’ятай:  без знання стану здоров’я дітей неможливе правильне навчання і виховання. Виховання має сприяти зціленню дитини від хвороб, набутих у попередні роки.
*                Вступаючи у контакт з дітьми, не варто будувати зверхні взаємини з ними.
*                Пам’ятай: навіть малюк у взаєминах з дорослими певною мірою прагне відстоювати свою незалежність. Від спільних колективних дій учителя та учня залежить успіх справи. Намагайся частіше хвалити, заохочувати вихованців. Вивчай індивідуальні можливості й потреби кожного з них, наполегливо оволодівай методикою педагогічної співпраці. Карай учня лише тоді, коли без цього не можна обійтися.
*                Частіше всміхайся.
*                Пам’ятай: твоя усмішка дітям свідчить про те, що зустріч з ними тобі приємна, усмішка створює в людей загальний позитивний настрій.
*                Плануючи свої перші уроки, подумай, як учні повинні поводитися на уроці, які звички культурної поведінки для цього слід спеціально виховувати і які з уже наявних треба закріпити.
*                Пам’ятай: якщо педагог не виховує в учнів певної системи корисних звичок, то на їхньому місці найчастіше виникають звички шкідливі. З перших уроків виробляй у вихованців певний стереотип поведінки, формуй позитивні навички; які види робіт будуть використані й виконані учнями на уроці, що необхідно зробити для того, щоб завдання вони виконували технічно грамотно, яка спеціальна підготовка для цього потрібна.
*                Пам’ятай: більшість різних порушень на уроці відбувається через недостатню завантаженість учнів корисною, цікавою роботою. Особливо важливими є два елементи: чого вони навчаються, виконуючи ті чи інші завдання, та до чого привчаться в процесі цієї діяльності.
*                                Важливе завдання вчителя - передбачити ситуації, які виникатимуть на уроці.
*                Пам’ятай: помилці легше запобігти, ніж виправити її.
*                Вчися вислуховувати учнів до кінця навіть тоді, коли, на твою думку, вони помиляються чи в тебе обмаль часу.
*                Пам’ятай: кожен вихованець має знати, що ти його вислухаєш.
*                Пам’ятай: основне призначення оцінки - правильно визначити результати навчання учнів, їхні навчальні досягнення, динаміку зміни успішності.
*                Без вимог педагога неможлива організація навчальної та суспільно корисної діяльності учнів. Здебільшого протягом 45 хвилин уроку вчитель ставить перед своїми вихованцями близько 100 вимог.
*                Пам’ятай слова А.Макаренка: "Без щирої, відкритої, переконливої, гарячої й рішучої вимоги не можна починати виховання колективу". Вимоги мають бути послідовними. Слід добиватися обов'язкового їх виконання від усього класу, не забуваючи про повагу до особистості учнів.
*                Наполегливо оволодівай навичками самоаналізу уроку.
*                Пам’ятай слова В.Сухомлинського: "Один із секретів педагогічної творчості й полягає в тому, щоб збудити в учителя інтерес до пошуку, до аналізу власної роботи. Хто намагається розібратися в хорошому й поганому на своїх уроках, у своїх взаєминах з вихованцями, той уже досяг половини успіху".
*                Однією з важливих умов досягнення педагогічної творчості є вміння глибоко аналізувати весь комплекс як своєї навчально-педагогічної діяльності, так і діяльності своїх колег, оцінювати різноманітні аспекти шкільного життя, здійснювати творчий пошук шляхів подолання труднощів у спілкуванні.
*                Пам’ятай: ведення щоденника з перших кроків твоєї педагогічної діяльності дасть змогу активізувати внутрішній діалог із самим собою, сприятиме розвитку педагогічної думки - відвертої, самокритичної, творчої.


Поради  досвідчених  колег

*              Перед уроком перевірте, чи все потрібне на місці, чи немає непотрібних предметів біля дошки, чи чисто в класі.
*              Раціонально використовуйте кожну хвилину уроку.
*              Не витрачайте багато часу для перевірки домашнього завдання. Використовуйте різні форми перевірки. Вводьте систему взаємоперевірки.
*              Поясніть учням мету, завдання уроку.
*              Коли пояснюєте новий матеріал, намагайтеся вичленити проблеми, пропонуйте учням вирішувати їх самостійно.
*              Не спішіть виправляти помилки учня, краще, якщо її виправлять однокласники.
*              Намагайтеся організовувати самостійну роботу учнів на уроці, пропонуйте учням більше писати, розв'язувати прикладів.
*              На уроці кожен учень має бути задіяний, до кожного шукайте індивідуальний підхід.
*              Під час використання технічних засобів навчання, комп'ютерної техніки, наочності не марнуйте час, намагайтеся використовувати засоби навчання ефективно.
*              Під час організації самостійної роботи, усних відповідей не квапте учнів.
*              Використовуйте всі наявні можливості для реалізації принципів розвивального навчання.
*              Звертайте увагу на виховні аспекти уроку: працездатність, бережливість, зібраність.
*              Домашнє завдання потрібно давати з поясненням до дзвоника. Не затримуйте учнів після дзвоника. В перших-сьомих класах обов'язково проводьте фізкультхвилинку в середині уроку.
*              Памятайте: урок не повинен бути схожим на попередній.


Рекомендації щодо підготовки до уроку

*                    Вчитайся у розділ програми, який потрібно вивчити на даному уроці, а в деяких випадках - і в пояснювальну записку до програми.
*                    Вивчи матеріал цього розділу, питання теми.
*                    Сформуй задум уроку, дай відповідь на запитання: „Чого б ти хотів досягнути в результаті його проведення? Сформулюй мету уроку ( навчальну, виховну, розвивальну).
*                    Уяви колектив даного класу, уявно намалюй конкретних учнів. Уяви психологію цих учнів, використовуючи мистецтво педагогічного перевтілення, намагайся накреслити їхні дії на шляху до        досягнення мети.
*                    Вибери з усього арсеналу методичних прийомів найоптимальніші для даного матеріалу і для даних учнів.
*                    Зістав обрані прийоми зі своїми можливостями, змоделюй свої           дії на даному уроці.
*                    Продумай структуру уроку і зафіксуй усе знайдене в плані-конспекті.
*                    Підготуй наочні і навчальні посібники, не забудь підготувати і перевірити справність ТЗН, комп'ютерної техніки.
*                    Повтори подумки, або вголос вузлові елементи плану, продумай непередбачені обставини, знайди і зафіксуй запасні варіанти.
*                      Спитай себе: "Ти готовий до уроку?

САМОАНАЛІЗ УРОКУ

*    Яка тема уроку? Чи збігається вона з календарним плануванням?

*    Чи правильно визначено мету, завдання уроку?

        Чи відбивають вони найголовніше в навчальному матеріалі?

*        Чи правильно обраний тип уроку (відповідно до теми та мети уроку?

*        Чи відповідає структура уроку обраному типу уроків?

*        Чи ефективно розподілено час уроку: 1/3 уроку - робота з новим матеріалом, 2/3 - самостійна та пізнавальна діяльність учнів?

*        Чи є оптимальним вибір методів та прийомів навчання, наочності, використаних на уроці?

*        Що саме з передового педагогічного досвіду ви використали на уроці?

* Чи вдалося вам диференціювати навчання на уроці?

*    Чи були активними діти на уроці? Якщо ні, то чому?
а) дітям було нецікаво;
        б) дітям було важко зрозуміти вас,
         в) переважав авторитарний стиль спілкування з учнями.

*    Чи не велике за розміром домашнє завдання ви дали дітям і чи вдалося підготувати дітей до нього?

*    Чи зуміли ви провести короткий ефективний підсумок уроку (тобто знову наголосити на головному у навчальному матеріалі уроку), оцінити відповіді учнів?

*    Дайте оцінку своєму уроку, своїй діяльності на уроці. Чи реалізовані мета, завдання уроку?


памятка   наставника

*                Разом із молодим спеціалістом глибоко проаналізуйте навчальні програми та пояснювальні записки до них.
*                Допоможіть молодому спеціалісту скласти календарно-тематичний план, звернувши особливу увагу на підбір матеріалу для систематичного повторення, практичних і лабораторних робіт, екскурсій.
*                Надайте допомогу у підготовці до уроків, особливо перших уроків, першої зустрічі з учнями. Найбільш складні теми розробляйте разом з молодим спеціалістом.
*                Надайте допомогу у проведенні тематичного обліку знань, у проведенні залікових уроків. Ознайомте молодого спеціаліста з різними видами проведення тематичної атестації учнів.
*                Разом підбирайте й готуйте дидактичний матеріал, наочні посібники, тексти задач, вправ, різнорівневих контрольних, самостійних робіт.
*                Відвідуйте уроки молодих спеціалістів з наступним детальним аналізом. Запрошуйте молодого спеціаліста на свої уроки, разом їх обговорюйте, аналізуйте.
*                Допомагайте підбирати методичну літературу для самоосвіти, систематизувати її, вивчати та узагальнювати.
*                Щиро діліться досвідом роботи, своїми педагогічними знахідками.
*                Ніколи не забувайте відмічати позитивне в роботі молодого спеціаліста.
*                Навчайте не копіювати, не сподіватися на готові розробки, а виявляти особистий педагогічний почерк.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар